Kunnolla ammattiin! -hankkeessa on kehitetty Varkauden
versio aiemmin Turun seudulla MAST –hankkeessa kehitetystä Tsemppikuuri 9.
luokkalaisille –mallista.
Tsemppikuuri
Kenelle?
-
Peruskoulun opiskelijahuoltoryhmä arvioi lukuvuoden alussa, ketkä 9.
luokan oppilaat hyötyisivät tsemppikuuriin osallistumisesta ja olisivat
valmiita siihen sitoutumaan
-
Arvioinnin apuna voidaan käyttää seuraavia tarvekuvauksia:
o
Erilaiset elämäntilanteet ja lähtökohdat:
§ opiskelumotivaatio,
luvattomat poissaolot, alisuoriutuminen opinnoissa, kielteinen suhtautuminen
koko koulutukseen ja oppimiseen, puutteelliset opiskeluvalmiudet, häiritsevä ja
epäsosiaalinen käyttäytyminen, heikko itsetuntemus ja itseluottamus sekä
näköalattomat tai epärealistiset suunnitelmat jatko-opintojen suhteen.
o
Yhteistä kaikille:
§ tuen,
seurannan ja ylipäänsä aikuisen tarve.
Ketkä? = verkosto
-
koti/huoltajat
-
peruskoulu:
o
ryhmänohjaaja/luokanopettaja, opo, erityisopettaja, muut
(opiskelijahuoltoryhmä, aineenopettajat, ne jotka kunkin oppilaan kanssa
peruskoulussa työskentelevät)
-
palveluverkosto:
o
mitä kenelläkin: sosiaalitoimi, Nikula, Kinnula, Jatkopolut,
nuorisotyö
-
toisen asteen koulutuksenjärjestäjä:
o
hankeopo
o
nivelvaiheessa tarvittaessa kuraattori, alojen opoja, erityisopettaja,
valmentavanopettaja/ohjaaja, muita opiskelijahuoltoryhmästä
Mitä?
-
riittävästi ja hyvin suunniteltua ja ohjattua koulutukseen ja
työelämään tutustumista
o
alkusyksystä ryhmä tekee pintapuolisen tutustumiskäynnin Varkauden
toisen asteen koulutuksiin
o
tutustumiskäynnin jälkeen jokainen tekee (aikuisen tukemana)
suunnitelman, mihin koulutuksiin tutustuu perusteellisemmin ja millaiset TET
-paikat auttavat jatko-opiskelupaikan valinnassa
o
suunnitelmaa aletaan toteuttaa mahdollisimman pian ja täydennetään
vielä syyslukukauden kuluessa
o
jokaisen tutustumiskäynnin jälkeen oppilaan kanssa käydään
perusteellinen keskustelu tutustumiskokemuksista (millaista oli? vastasiko odotuksia?
voisiko olla oma ala? JA ONKO MAHDOLLISTA PÄÄSTÄ ALALLE JA PÄRJÄTÄ SIELLÄ)
o
Koulutukseen tutustumisten tulee olla riittävän pitkiä ja hyvin
suunniteltuja, jotta oppilas näkee sekä alan käytännön että teorian opiskelua
o
=> tavoitteena, ettei kukaan hae alalle, joka ei oikeasti kiinnosta
-
peruskouluopintojen loppuunsaattamisen ja riittävän hyvien arvosanojen
saamisen tukeminen
o
oma opettajan tai ohjaajan kanssa keskustellen
omien tavoitteiden asettaminen ja toimintatavoista sopiminen
o
opettaja tai ohjaaja auttaa muistamaan
tehtävien tekemisen, kokeet ja pitää tiukkaa kontrollia poissaoloista
o
mahdollisuus tehtävien tekemiseen valvotusti
o
yhteistyö kodin kanssa, kuka valvoo,
huolehtii, tsemppaa missäkin asiassa
-
säännölliset ohjauskeskustelut, joissa käydään
läpi niin koulunkäyntiä kuin jatkon suunnitteluakin
-
nivelvaihe ja tiedonsiirto
-
verkostopalaverit tarpeen mukaan
nivelvaiheessa keväällä ja syksyllä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti