Tsemppikuuri


Kunnolla ammattiin! -hankkeessa on kehitetty Varkauden versio aiemmin Turun seudulla MAST –hankkeessa kehitetystä Tsemppikuuri 9. luokkalaisille –mallista.
 

 

Tsemppikuuri

 

Kenelle?
-          Peruskoulun opiskelijahuoltoryhmä arvioi lukuvuoden alussa, ketkä 9. luokan oppilaat hyötyisivät tsemppikuuriin osallistumisesta ja olisivat valmiita siihen sitoutumaan
-          Arvioinnin apuna voidaan käyttää seuraavia tarvekuvauksia:
o   Erilaiset elämäntilanteet ja lähtökohdat:
§  opiskelumotivaatio, luvattomat poissaolot, alisuoriutuminen opinnoissa, kielteinen suhtautuminen koko koulutukseen ja oppimiseen, puutteelliset opiskeluvalmiudet, häiritsevä ja epäsosiaalinen käyttäytyminen, heikko itsetuntemus ja itseluottamus sekä näköalattomat tai epärealistiset suunnitelmat jatko-opintojen suhteen.
o   Yhteistä kaikille:
§  tuen, seurannan ja ylipäänsä aikuisen tarve.
Ketkä? = verkosto
-          koti/huoltajat
-          peruskoulu:
o   ryhmänohjaaja/luokanopettaja, opo, erityisopettaja, muut (opiskelijahuoltoryhmä, aineenopettajat, ne jotka kunkin oppilaan kanssa peruskoulussa työskentelevät)
-          palveluverkosto:
o   mitä kenelläkin: sosiaalitoimi, Nikula, Kinnula, Jatkopolut, nuorisotyö
-          toisen asteen koulutuksenjärjestäjä:
o   hankeopo
o   nivelvaiheessa tarvittaessa kuraattori, alojen opoja, erityisopettaja, valmentavanopettaja/ohjaaja, muita opiskelijahuoltoryhmästä
Mitä?
-          riittävästi ja hyvin suunniteltua ja ohjattua koulutukseen ja työelämään tutustumista
o   alkusyksystä ryhmä tekee pintapuolisen tutustumiskäynnin Varkauden toisen asteen koulutuksiin
o   tutustumiskäynnin jälkeen jokainen tekee (aikuisen tukemana) suunnitelman, mihin koulutuksiin tutustuu perusteellisemmin ja millaiset TET -paikat auttavat jatko-opiskelupaikan valinnassa
o   suunnitelmaa aletaan toteuttaa mahdollisimman pian ja täydennetään vielä syyslukukauden kuluessa
o   jokaisen tutustumiskäynnin jälkeen oppilaan kanssa käydään perusteellinen keskustelu tutustumiskokemuksista (millaista oli? vastasiko odotuksia? voisiko olla oma ala? JA ONKO MAHDOLLISTA PÄÄSTÄ ALALLE JA PÄRJÄTÄ SIELLÄ)
o   Koulutukseen tutustumisten tulee olla riittävän pitkiä ja hyvin suunniteltuja, jotta oppilas näkee sekä alan käytännön että teorian opiskelua
o   => tavoitteena, ettei kukaan hae alalle, joka ei oikeasti kiinnosta
o   => turha laittaa varavaihtoehdoiksi sellaisia, joihin ei aio mennä ja sitoutua
-          peruskouluopintojen loppuunsaattamisen ja riittävän hyvien arvosanojen saamisen tukeminen
o   oma opettajan tai ohjaajan kanssa keskustellen omien tavoitteiden asettaminen ja toimintatavoista sopiminen
o   opettaja tai ohjaaja auttaa muistamaan tehtävien tekemisen, kokeet ja pitää tiukkaa kontrollia poissaoloista
o   mahdollisuus tehtävien tekemiseen valvotusti
o   yhteistyö kodin kanssa, kuka valvoo, huolehtii, tsemppaa missäkin asiassa
-          säännölliset ohjauskeskustelut, joissa käydään läpi niin koulunkäyntiä kuin jatkon suunnitteluakin
-          nivelvaihe ja tiedonsiirto
-          verkostopalaverit tarpeen mukaan nivelvaiheessa keväällä ja syksyllä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti